torsdag, januari 07, 2010

Katastrofala omslag

Var gång skymningen stilla sig sänker
mina tankar till hemmet då går
och jag ler fastän hjärtat mitt gråter
när mot kvällen jag hemlängtan får


Palomaz


Dansbandsmusiken upplever en renässans. Inte minst pga av TV-producerade tävlingar och en gentemot genren häcklande Robert Gustavsson med sitt band Rolandz. Vad är det som gör att folk i stugorna kör milstals en torsdag för att lyssna och dansa till covers av låtar som aldrig borde ha spelats den första gången?

Nu ska jag inte vara svår! Det finns faktiskt en del av dansbandskulturen som jag uppskattar. Och det är vinylskivornas omslagsbilder från 1970- och 80-talet. Det är en riktig guldgruva till förnöjdsamhet! Till min glädje har jag upptäckt att jag inte är ensam om att visa denna uppskattning. På nätet finns "Herr Dryck" med sin hemsida http://katastrofalaomslag.blogspot.com/! Här fullkomligt vältrat sig "Herr Dryck" i osmakligheter genom att recensera omslagsbilder.

Låt mig få lämna ett smakprov i form av ett citat som gäller omslaget till Palomaz 7.

"De har kostat på sig att ta hjälp av fotograf och studio (Studio Jan i Tomelilla) inför framställandet av skivans omslag, klätt sig unisont (bortsett från skorna givetvis), noggrant placerats kring ett litet bord, blivit jämnt och snyggt belysta och alla blickar har riktats mot kameran. Allt väl så långt. Men då var det någon bystander ute på sidan som tog en bild av de sex, en bild som saknade skärpa på alla medlemmar utom den närmaste, som fångade de missprydande skuggorna från studiobelysningen men som däremot inte fångade blicken från en enda av dem utan fick det att se ut som om alla plötsligt fick syn på något mycket mer intressant ute till höger om fotografen.

Efter studiofotograferingen valde Palomaz att använda DEN bilden, istället för de bilder som fotografen fått till. Lägg till det slipsar i mycket varierande längd, den vänstre kåkfararens rehab-dojjor, en livsfarlig brottsling i tonade pilotbrillor och den hemska kontrasten mellan text och vidrig heltäckningsmatta så har du en riktig hit."

Jag kan inte undanhålla fler exempel på omslag som får mig på gott humör. Håll till godo!










Etiketter: ,

Bloggtoppen.se