söndag, november 01, 2009

Rock n´Roll

Let there be sound, and there was sound
Let there be light, and there was light
Let there be drums, there was drums
Let there be guitar, there was guitar
Let there be rock

AC/DC, 1977




I samband med att jag sprang Boston marathon i april gjorde jag ett riktigt fynd i en av boklådorna. Jag fann "The definitive illustrated encyclopedia of rock" för drygt 100:- och förlorade mig själv bland 450 sidor om rockens födelse och utveckling.

När jag kom hem bestämde jag mig för att "spela igenom" boken med hjälp av Spotify. Och nu sex månader senare har jag lyssnat på minst ett spår av alla de 100-tals artister och grupper som boken handlar om. Det har varit lika skojigt att återupptäcka gamla band och låtar som att hitta helt nya grupper vars musik hitintills har gått mig spårlöst förbi.

Exempel på den förra kategorin är The crazy world of Arthur Brown", Traffic, Velvet Underground, Mott the Hoople och Rush. Bland nya grupper vars musik jag gillar men som jag tidigare missat är bl a Marillion, the Mission och Boz Scaggs. Tänkte att jag kunde dela med mig av några smakprov från Youtube. Ifall du prenumererar på "mina kommentarer" och vill se och lyssna måste du logga in på hemsidan!







Etiketter:

Bloggtoppen.se