torsdag, september 03, 2009

Tillbaks igen!

The rains tumble down in the sky
Young swallows have learned how to fly
The leaves that were green are no longer so green
And it looks like the summer is over


Dusty Springfield, 1964



Det har regnat i stort sett hela dagen och jag inser att sommaren är definitivt över. Så här i efterdyningarna kan man undra var dagarna, som i juni verkade oändliga, tog vägen?

Av en väldigt naturlig orsak är sommar för mig liktydigt med tiden då min födelsedag firas. För 22 år sedan fick jag anledning att addera ytterligare en födelsedag värd att fira under sommaren. Nämligen Mimmis som infaller 2 dagar efter min egen.

Jag ska inte trötta ut dig med alla sommarens aktiviteter. Jag nöjer mig med att i förbigående nämna några. Bland annat westernridningen på Ölands Allvar som också innehöll lite ofrivillig kreatursfösning.


När vi ändå är inne på hästtemat fick vi i augusti hälsa Fortissimo välkommen till familjen. Det är en sexåring som Olivia ska rida fram för fälttävlan.

Från hästar till hästtransport är steget inte långt! Äntligen fick vi tid att rensa ur förråd och garage och fylla transporten med allt från gamla skidor, TV och annan bråte och köra till tippen. Fastän garaget aldrig haft en bil parkerad går det faktiskt nu att vända sig där inne...!

Mellan sommarjobbet, cykelsemestern med kompisar på Gotland och allt annat en 17-åring har för sig på sitt sommarlov har Wille slitit på brädor. Såväl på sin skateboard som min gamla windsurfingbräda som äntligen kunde firas ner från sina taljor i garagetaket. Den har inte haft vattenkänning på över 20 år, så det var på tiden. Efter tre försök seglade han på brädan som om han inte gjort annat.


Äntligen kunde vi "leverera" förra årets födelsedagspresent till Harald som bestod av en gemensam tur med motorcyklarna och med respektive, mao två av fd systrarna Johnsson. Anni och jag hade tagit Bonnevillen i hästtransporten till Solvik vid Sommen som blev utgångspunkten för en härlig dagsfärd, inklusive middag. Vi körde västerut på mindre vägar och nådde Vätterns strand där vi åt i Hästholmen. Därefter tog vi oss över Omberg, rundade Tåkern, österut igen mot Väderstad, Boxholm och åter till Sommen och Torpöns färja. Där pågick kyrkbåtstävlingar varför vi stannade till. Sen var det inte långt tillbaka till Solvik och vi konstaterade att vi kört dryga 20 mil och njutit av varje km!

På tal om nöje, familjen var fulltalig på två av sommarens nöjesevenemang. Nämligen uppsättningen av Svensson, Svensson på Krusenstiernska gården i Kalmar. Jag är inte hängiven TV-serien som jag förövrigt tycker är påfrestande. Däremot som friluftsteater funkade konceptet. Suzanne Reuter är en skön tjej!

Vad är en sommar utan Tomas Ledin om inte en fattig sommar! Han är på väg att bli vår tids Bellman med sina egna odödliga epistlar. En ljum julikväll i Borgholms slottsruin med jordgubbar och Tomas med band. Kan en konsert göras bättre?

I våras då familjen planerade sommaren frågade vi de yngre medlemmarna vad dom skulle vilja göra. William var mycket tydlig med förhoppning om husvagnssemester! Till saken hör att han "älskade" familjens husvagnssemestrar till medelhavet under 90-talets andra hälft och ville nu återuppleva lite av känslan av att packa in hela familjen på några kvadratmeter. På en semerstervecka hinner man inte så långt så vi blev överens om att ta oss till västkusten. Husvagnen på 8,5 meter med tre rum & kök lånades mot en låda goda viner av vännerna Sten och Christina. Man kände sig som långtradarchaffis med vårt 13 meter långa ekipage. Målet var Kungshamn utanför Smögen där vi solade, badade gjorde utflykter till Strömstad och Norge. Jag hann t om följa med Scorpius dykklubb på ett dyk.

Ja, sen blev det en vecka i stugan på Öland med sol och bad. Och förra helgen rundade vi av sommaren 2009 med kräftskiva. Grannar, arbetskamrater och andra vänner samlade sig kring "de röda små djuren", pajer, ostar, sallader, cheesecake, dryck och det goda humöret.

Ja, det var lite återblickar på delar av vad som hänt under de av årets dagar som vi kanske värdesätter allra mest . Välkommen till hösten...!

Etiketter:

Bloggtoppen.se