söndag, juni 21, 2009

Alla vägar bär till Rivieran!

Ah the Riviera
Where every golden coat of sun tan
Has cost the gold of more than one man
Who wasn't warned in advance
He may take to his heart
All the wonders of France

Blossom Dearie, 1956




Vårt förhållande till den franska medelhavskusten har varit ihärdigt och troget genom åren . Det är därför inte förvånande att Anni och jag åkte dit förra veckan. Anledningen var dels att fira vår bröllopsdag men också för att ta med oss sommaren hem! Utgångspunkten var som i fjol den lånade lägenheten i Port d'Hyères mellan Toulon och Saint Tropez.

Eftersom vi har svårt att ligga still på en och samma plats tog hyrbilen oss 110 mil upp och ner utmed kusten till de ställen som vi kommit att uppskatta. Från väster till öster besöktes bl a Carry-le-Rouet, Cassis, La Ciotat, Bandol, Sanary-sur-Mer, Six-Fours, Toulon, Carqueiranne, Bregancon, le Lavandou, Bormes les-Mimosas, Cavalaire sur-Mer, Ramatuelle, Saint Tropez, Fréjus, Saint-Raphael och Agay. Smaka på ortsnamnen...! Jag erkänner gärna att jag får rysningar bara genom att uttala dem!

Vad är det då som likt en magnet drar oss hit? Jag tror att det handlar om att människans fem sinnen (synen, hörseln, smaken, lukten och känslan) blir fullt tillfredsställda! Naturen, färgerna, mat och dryck, havet, arkitektur, språket och tro det eller ej men även fransmannen/fransyskan framkallar behovet.

Jag tänker inte bli långrandig i texten utan låta ett antal bilder tala sitt tydliga språk om varför jag har rätt. Så håll till godo! Ifall behovet uppkommer att vilja förstora en bild så behöver du bara dubbelklicka på den!

Jag vill också passa på och tacka för ditt enstaka eller kanske återkommande besök till hemsidan. Detta blir mitt sista inlägg inför sommar och semester varför jag också önskar dig välkommen tillbaka i augusti.

Ha en skön sommar!
//Totte



































Etiketter: ,

Bloggtoppen.se