söndag, maj 31, 2009

"Une nuit a Paris"

Bonjour monsieur
Paris really welcomes you
It's the best room in the house
It's forty francs a night, alright.
It's crazy, it isn't worth a centime
I'll take it!
Merci Monsieur

10cc, 1975



Jag besökte Paris i veckan. Förutom två dagars arbete fick jag ytterligare någon dag att göra det åtminstone jag gör i storstäder, nämligen gå, gå och gå. Löparskorna lämnade jag hemma eftersom jag visste att kroppen ändå skulle få ett par tre mil.

Jag har svårt att se mig mätt på staden. Utan att vara svulstig erbjuden den vad många andra mångmiljonstäder också kan erbjuda. Den är rik på kontraster, av såväl dess arkitektur som människorna som bebor eller besöker staden. Att Franska öppna mästerskapen i tennis spelades under veckan märktes tydligt. Media, butiksskyltning och tennisklädinspirerade flanörer gjorde ingen hemlighet av vad som skedde på Roland-Garros stadion.

De rika är snuskigt rika medan de fattiga är just det, bara fattiga. Två Mercedes SLR McLaren, bägge hemmahörande i Qatar, stod tillsammans parkerade utanför Ritz. Ett par kvarter därifrån sitter, ligger och går tiggarna. Trafiken är ett kapitel för sig. Förutom, i jämförelse med McLaren, de mer normala bilarna som sicksackar sig mellan filerna finns alla scootrar och motorcyklar. Det som är facinerande är skillnaden på hur dessa tvåhjuliga trafikanter klär sig i Paris jämfört med hemma. Den i stort sätt enda gemensamma nämnaren är att bägge bär hjälm. Däremot är det inte snack om att klä sig i mc-ställ, boots eller ryggplatta på väg till eller från jobbet, restaurangen eller boulangeriet. Nej, här fladdrar kjolarna, kavajerna och scarletterna i fartvinden! Jag kan inte låta bli att småle åt den svenska präktigheten (ja,ja jag vet att något kan ju hända) som också fick ett nytt ansikte häromdagen då den svenska korvetten HMS Malmö fångade in sju somaliska pirater i Adenviken och satte på dem brandgula flytvästar...

Söndagen firades dock på hemmaplan i vad som måste vara årets härligaste, skönaste och soligaste försommardag, tillika Mors Dag.

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se