fredag, september 11, 2009

luktreceptorernas kraft

Memories, they linger with you but you
soon forget that we started in innocence
Memories, they linger with you but you
soon forget when you're grown

10cc, 1981



Härom veckan hjälpte jag Mimmi flytta till Göteborg och till ett studentboende i "korridor". Till saken hör att såväl jag själv som Anni bodde på samma studenthem för drygt 30 år sedan...! Jag har sedan dess inte satt min fot där varför det skulle bli kul och se miljön och rummen på nytt. Jag antog förstås att saker och ting måste ha förändrats på ett 3:e dels sekel.

Att hjärnan kan bevara en smak- eller luktförnimmelse genom ett helt liv och tveklöst känna igen den, när den efter många år upplevs på nytt, är rätt fantastiskt! Du vet väl att luktreceptorceller i näsans slemhinna är förbundna till ett eget område i hjärnans primära luktcentrum. Signalerna från detta centrum skickas vidare till andra delar av hjärnan där informationen kombineras till en bestämd händelse, plats eller annan association.

Mina egna luktreceptorceller och näsans slemhinna verkar fungera fint eftersom så fort jag kom in i fastigheten transporterades jag tillbaka i tiden. Minnen och bilder spelades upp i huvudet. Bilder av personer och händelser fladdrade förbi i en ruskig fart.
På näthinnan såg jag mig själv tillsammans med min medbrottsling i hyss, Per Högsten, baxa in husmors Ford Anglia i vestibulen. Lika tydligt såg jag hennes inte fullt så roade reaktion när hon upptäckte den...
Eller husfars reaktion på söndagsmorgonen när telefonen började ringa och hugade spekulanter som läst GP var villiga att ta sig från ytterskärgården in till Guldheden för att hämta hans Saab som skulle skänkas mot annonskostnad...
Eller då vi spred skräck hos de andra studenterna som satt jour i husets gamla telefonväxel genom gammal hederlig men beprövad busringning med tveksamma budskap...
Eventuella repressalier framkallades inte lika tydligt på näthinnan...
Naturligtvis, om än i mer begränsad utsträckning, förekom också andra bilder som passerade förbi. Fester, plugg, affärsverksamhet och stunder med den person som kom att bli min livskamrat. Ja, det var en på sitt sätt en rätt härlig tid.
När så "filmen" tog slut och vi hade inspekterat rummet bar det iväg till IKEA för att köpa möbler och mattor som skulle hjälpa Mimmi att känna sig mer som hemma. Och nu är det hennes tur att låta sina luktreceptorer samla in och i hjärnan lagra den information som gör att också hon i en framtid får möjlighet att återuppleva sina dagar på "hemmet".

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se