fredag, december 18, 2009

Mina rockgener tog revansch!

Language barriers broken
Now we've found the key
And if you want the wind of change
To blow about you
And you're the only other person to know, don't tell me
I'm just a singer in a rock and roll band


The Moody Blues, 1973



(Bilden är klickbar)

Intresset för musik har väl funnits med i alla tider. Genom den kommunala musikskolan tog jag mig via blockflöjten och valthornet till trumpeten. I Helsingborg spelade jag euphonium i ett brassband. Och i takt med att rockintresset vaknade började jag fuska på elbas.

Också på det tidiga 70-talet närde tonåringar drömmar om att bilda rockband. Så också jag. Sagt och gjort, tillsammans med tre kompisar så skulle vi spela skjortan av de flesta. Att spela var väl en sak. En annan, och som jag kommer ihåg var väldigt viktigt, var vad skulle bandet heta?

På den tiden hette banden allt från Fläsket brinner, Samla Mammas Manna, Träd Gräs och Stenar, Risken Finns, Archimedes Badkar, Älgarnas Trädgård, Piska Mig Hårt, Fem Älgar I Ett Badkar till Elda Med Höns. Med andra ord gällde det att komma på ett originellt bandnamn. Och vi tyckte vi lyckades rätt bra! Bandet fick heta: Kissa Mig I Fickan.

Med full av entusiasm och storhetsvansinne satte vi igång och repade. Efter att ha övat, däremot inte tillräckligt, fick vi en första spelning utanför Helsingborg. Vi skulle till Göteborg och förorten Kortedala och spela skjortan av Kålle och Ada. Med på resan hade vi ett gäng trogna supporters, roddare och groupies som vi gärna ville kalla dom...!

Nu blev det väl inte så bra som vi hade tänkt. Ovationerna var synnerligen få men vi hade varit på vår första turné. Det skulle också visa sig bli den sista... Som tur var sa vår självbevarelsedrift att bandet hade kissat i sin sista ficka. Sedan dess har jag mer hängett mig åt att lyssna på dom som kan spela.

Nåväl, "äpplet faller inte långt från trädet"! Efter några år med trombonen och ett halvhjärtat försök med elbasen fastnade William för trummor. Och nu är han där pappa en gång var. Fast jag vågar påstå att han musikaliskt sätt är flera resor bättre än vad jag någonsin var.

Självklart är bandet bildat. Naturligtvis föregicks namngivningen av en graviditetsperiod som slutade med födelsen av "Sweet Remedy". Och igår gjorde bandet sin första spelning. På Monokrom i Kalmar för kanske 200 personer spelade man härlig och gungande rock.

Äntligen fick mina rockgener revansch !!

(Bilden är klickbar)

Till sist önskar jag och resten av familjen Björre dig en God Jul & Gott Nytt År. Det gör vi också med en bild inspirerad av ett stycke musikalisk historia, tillika ett av världens mest berömda skivomslag.

(Bilden är klickbar)

På återseende 2010!

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se