söndag, september 14, 2008

Crusing & halvmara

Round my hometown
Memories are fresh
Round my hometown
Ooh the people I've met

Adele, 2008




På lördagsmorgonen lastade jag in Bonnevillen i hästtransporten och körde till Skåne, närmare bestämt till Örestrand. Väl framme välkomnades jag av sol, blå himmel och 15 - 16 grader. Rullade av cykeln, satte på mig stället och hjälmen och drog iväg mot Mölle.

Vägarna i Kullabygden är som gjorda för motorcykelåkning, kurviga och sceniska. Och det märktes för jag räknade in ett 20-tal hojar bara i och runt Mölle. Jag öppnade visiret och lät septembervinden svepa in genom hjälmen. I Mölle var det full fart, mycket folk och båtar. Lunchen bestod av färsk tillagad spätta med pommes. Jag kom att prata med ett gäng danskar som var på hemväg efter mc-semester i Sverige och i vanlig ordning höjdes ett och annat intresserat ögonbryn för min Bonne.

Nästa stopp blev Arild. Hit hade hösten kommit längre. Inte fullt lika mycket folk och många sommarhus var igenbommade. Styrde vidare mot Brunnby och tog sen kustvägen via Viken, Domsten, Hittarp, Laröd till Helsingborg.

På tal om Hittarp. Jag var tvungen att köra den långa backen upp från Hittarp till Laröd för att få återuppleva den beryktade högerkurvan som resulterade i öknamnet Tottekvist, se http://tottebjorre.blogspot.com/2008/08/triumph-bonneville-t100.html . Det är en saftig böj!

I Helsingborg körde jag på välkända "hemstadsvägar". Stannade till vid "Fria bad" där folk badade och tog in säsongens sista och lite svala solstrålar. Med tanke på morgondagens halvmara bestod middagen av en bra portion pasta med räkor och kräftstjärtar.

Klockan blev 18.30 när jag bestämde mig för att köra tillbaka mot Örestrand. Jag körde i kapp Oslobåten som man kan sätta klockan efter. Den passerar nämligen Örestrand dagligen 19.00! Efter att ha kört på Bonnen på transporten igen checkar jag in och träffar Anders som är tävlingsledare för Kullamaran. Vi tar oss en kopp te och spekulerar om morgondagens tävling.

Söndagen bjuder på knappt någon vind alls, en klarblå himmel och omkring 14 grader. 10.00 gick starten för årets Kullamara. Det traditionsenliga toppriset, som består av ett presentkort på Grand Hotell i Mölle och ges till den förste löpare som passerar hotellet, skulle jag inte kunna konkurrera om. Men jag kände mig ändå rätt fräsch och gick ut i ett 4.30-tempo.

Jag fick häng på ett par löpare som drog. Från Mölle hamn är det en rätt stadig uppförslöpa upp till Grand Hotell och det tog på krafterna att hålla ut ända upp. Maxpuls fick jag efter den påföljande stigningen upp till SCA's kursgård, därefter gick det lättare genom skogen. Utmed Kockenhusbacken gick jag om min draghjälp som började stumma och därefter solosprang jag den sista milen tillbaka. Tiden blev 1:45.

Kullamaran är en tävling med relativt få deltagare, det är lite synd. Vi var väl ett 20-tal som sprang halvmaran och lika många som sprang stafetten, 5 km och barnloppet på 1 km. Med tanke på den vackra bansträckningen hoppas jag att många fler upptäcker loppet. Var är ni alla löpare i Helsingborg och Ängelholm? Boka in Kullamaran 2009!

I ett vackert septemberväder rullar jag och transporten tillbaka hemåt. Men innan jag lämnar Kullabygden svänger jag av vid Skäret för att ge mig själv ett välförtjänt pris och avnjuta en kopp kaffe med bakverk hos Flickorna Lundgrens!

Etiketter: ,

Bloggtoppen.se