måndag, augusti 04, 2008

Triumph Bonneville T100

Come witness my Triumph
go watch me
ride this machine
the way it's supposed to be

Glasseater, 2002




(klicka på bilden så blir den ännu maffigare)

Mitt förhållande till motorcyklar har hitintills begränsat sig till diverse provkörningar. En av de mer ihågkomna var 1974 då jag lånade Dagges 125:a. I backen upp från Hittarp kom högerböjen lite överraskande snabbt varför jag var tvungen att ta hjälp av naturen för att komma upp på vägen igen. Då det inte gjorde ont vare sig på mig eller cykeln fanns det ingen anledning att göra någon större sak av det hela. När jag sen kom tillbaka till Dagge tittade han på ekipaget varefter han frågade hur det hade gått. Fint sa jag utan att nämna den lilla incidenten, var på Dagge frågade hur det kom sig att en gren släpade efter cykeln? Efter den provturen fick jag öknamnet ”Tottekvist”, ett namn som jag fortfarande får höra då och då!

En annan provkörning, som dess bättre höll sig på vägen, skedde året därpå. Det var Sögge som gav mig styret till sin Triumph Bonneville.

Det var efter denna provkörning som jag blev övertygad om att ifall jag någonsin kom på tanken att skaffa mig en mc så skulle det bli en Bonneville. Modellen är klassisk, har en intressant historia och i mina ögon ser den ut som en motorcykel ska göra!

Åren gick. Det var först efter att sonen William började köra 80cc-cross som jag bestämde mig för att skaffa en också. Det blev en 250cc Kawasaki som gjorde att jag kunde dela sonens intresse på väl inhägnade crossbanor. Något år senare slutade William köra och våra cross’ar bytte ägare.

Och så under våren 2007 vaknade intresset för en Triumph Bonneville. Tidskrifter och Internet hemsöktes efter information och det stod alltmer klart att tiden nu var inne. Det skulle dock dröja ett år innan jag hade hittat exemplaret jag önskade.

Det är en 2002-års T100 jubileumsmodell i nyskick, med 1700 mil på mätaren. Tack Mats för att du har tagit så väl hand om henne! I söndags blev det premiärtur med min Bonnie, sensuell och skön…
Hoppas nu på en lång och varm höst!

Etiketter:

Bloggtoppen.se