fredag, augusti 08, 2008

Sommarskidåkning Hintertux

I can't wait
summer is just around the corner
I never go skiing
cause I love it when it's warmer

Ice Mc, 1995



Den uppmärksamme konstaterar att jag är ett inlägg sen med att hälsa välkommen åter från semestrar. Anledningen är helt enkelt att jag de senaste dagarna varit uppfylld av det faktum att jag blivit med hoj. Hoppas du förstår! Jag passar också på att tacka för era synpunkter på bloggen. Det verkar som att ni uppskattar de inledande versraderna från musik jag gillar och på frågan ifall jag kan alla texter utantill är svaret "nej"! Ni önskar också fler "kommentarer" om aktuella händelser och ämnen. OK, jag ska se vad jag kan göra.

Sommaren står och väger så här i början av augusti då vi har merparten bakom oss. Fortfarande återstår en eller annan vecka innan stolarna på jobb och i skolor är fyllda igen och ledighet är någonting som vi har framför oss. Men låt oss nu blicka tillbaka på några av de händelser som hänt de senaste 6-7 veckorna. För att det inte ska bli långrandigt delar jag upp det portionsvis.

Dagarna efter midsommar packade familjen in sig i bilen och tog färjan till Sassnitz och satte kurs söderut mot Österrike och därefter Kroatien. Det fina med att åka tidigt på sommaren är att man slipper förboka hotell. I gamla Östberlin hittade vi ett hotell som var inrymt i en äldre gatfastighet där vi bodde i en lägenhet om två rum, kök och badrum. Det var ofrånkomligt att tänka tankar som att vi bodde inom de väggar som kanske en judisk familj bebodde 1938 under Kristallnatten.

Efter en dag på autobahn kom vi på kvällen till Hintertux där vi hittade en mysig pension. Efter en god frukost med efterlängtade österrikiska brötchen tog vi sen gondolen upp till glaciären där skidåkning på 3250 m väntade. Vi delade pisterna med de slovenska, bulgariska och italienska skidlandslagen. Det svenska landslaget som också gärna väljer Hintertux för sin sommarträning såg vi däremot inte till.









Med tanke på årstiden gäller det att komma upp tidigt till pisterna då snön är som bäst. Efter lunch blir det smöråkning och man väljer då hellre att ställa skidorna för att lapa sol och dricka något stort och gott. Vi kände oss rätt nöjda efter två dagar varefter vi konsulterade vägkartan och letade oss igenom ett härligt österrikiskt och italienskt alplandskap på väg mot Kroatien.

Etiketter:

Bloggtoppen.se