lördag, januari 19, 2008

Christmas in Cape Town

It's Christmas in Cape Town
but it ain't the same Oh,
the boys on the beach are still blowin'
And the summer wind still kicks the clouds

Randy Newman, 1983



Jag är inte svår att övertala att byta den svenska regnglåmiga och mörka vintern mot sol och värme. Senast vi var iväg över jul och nyår var till Thailand. Att resmålet denna gång skulle bli Sydafrika var från början inte helt självklart. Men efter det att vi förra februari beställde flygbiljetterna och började googla oss fram efter information om landet, sevärdheter, aktiviteter och boende framträdde bilden av Sydafrika allt klarare. Benämningen ”Regnbågsnationen” är verkligen träffande. För mig speglar namnet ett mångetniskt samhälle, en färgrik, dramatisk och vacker natur samt en bland många uttalad förhoppning om att landet ska finna ”skatten” i form av utveckling och stabilitet vid foten av regnbågen.

Vi landade i Kapstaden. Vore det inte för att staden omges av berg och hav så hade mycket av dess charm gått förlorad. Det ständigt närvarande 1000 meter höga Taffelberget med ”bordsduken” i form av moln är helt unik och svår att ta ögonen ifrån.

Som med alla större städer så har Kapstaden en baksida som är mindre attraktiv. Jag tänker på kriminaliteten. Det är inte så att den syns i varje gathörn, däremot blir vi av såväl hotellpersonal, guider som taxichafförer varnade för att promenera på folktomma gator och framför allt inte ensam på kvällen. Vi skulle istället göra allt för ”to blend in” med lokalbefolkningen. Mitt förslag till familjen för att följa rådet var att göra det jag gjorde en gång då jag hämtade Anni och min syster Helena på Landvetter efter en skidresa. Jag hade förklätt mig till neger med svart skokräm i ansiktet och lurade inte bara tjejerna utan också Landvetters säkerhetspersonal! Eftersom mitt förslag inte bifölls försökte vi ändå hålla en låg profil!

I staden bor omkring 3,3 miljoner. 40% klassas som fattiga, 15% är officiellt arbetslösa med ett stort mörkertal och 2007 begicks 983 anmälda grova brottsdåd (mord, rån, misshandel och våldtäkter) per 100 000 invånare!

Av detta såg vi inget av! Istället lät vi oss njuta av klimatet, naturen, mat och dryck. Att resa tillsammans med en skånsk jordbruksfamilj innebär att man får anpassa mathållningen därefter. Det är full engelsk frukost (med alla tillbehör), regelrätt lunch samt två eller tre rätters middag – i tre veckor! Mao en fullständig katastrof för en marathonlöpare, med i och för sig blygsamma ambitioner, men samtidigt fullständigt underbart. Från menyn beställdes allt från dagens ”line fish”, skaldjur eller rejäla ”köddabidar” av Springbock eller Kudu.

Naturligtvis besökte vi Godahoppsudden, som inte ska förväxlas med Cape Agulhas som är kontinentens sydligaste udde. Godahoppsudden blir inte mindre mäktig för det och definitivt inte mindre vacker. Vi körde därefter norrut utmed den östra sidan av halvön som leder in i bukten False Bay. Här stannade vi bl a i Boulders för att se de tusentals fridlysta åsnepingvinerna.


I Kapstaden passade också Mona-Lisa på att fylla 50 år! Dagen som började med champagne och avslutades enligt utsagor på stadens bästa fiskrestaurang Baia är ett härligt minne! Dagen därpå kunde Mona-Lisa ”öppna” vår familjs present. En vinprovartur till Stellenbosch, arrangerad av de två härliga damerna AnnaLee och Gudrun. Vi besökte vingårdarna Avontuur, Eikendal samt Vergelegen. På Vergelegen njöt vi inte bara av oförskämt goda viner utan också av en överdådig picknick serverad i en skogslund bland svalkande lövträd.



Vi hade nu lämnat Kapstaden och bodde nu bland vinrankor på Soverby. Med var sitt hus som bas lärde vi känna den lilla universitetsstaden Stellenbosch samt grannstaden Franschhoek. Till glädje för vissa och sorg för andra kan jag berätta att jag inhandlade en eftersökt ”Nelson Mandela-skjorta” i Stellenbosch. Man ska ju ta seden dit man kommer och med ambitionen "to blend in” var det givet att jag skulle ha en genuin afrikansk skjorta. Att skjortan verkligen hjälpte oss ur en prikär situation får jag anledning att återkomma till! Min är förärad med ett mönster av zebror…

Etiketter:

Bloggtoppen.se