fredag, november 02, 2007

Laughing out loud

Laughing out loud
When I didn't ever know just what it was all about
Laughing out loud
When I didn't ever know just why you push me around

Wallflowers, 1996


Härom kvällen var jag bjuden till en halvtimmes skrattkurs av en våra leverantörer. Vi var ett 40-tal kunder som minglade med buffé och öl inom räckhåll på ett av stadens hotell.

Som alla vet förlänger ett skratt livet så vi var alla motiverade att få lära oss skratta, helt utan anledning...! På scenen stod strax en 60-årig sjuksköterska som knäckte extra som skrattkonsult. Jag måste erkänna att jag var ytterst tveksam till hur hon skulle få oss att dra mer på smilbanden än möjligtvis en snett ironisk mungipa.

"Men i de lugnaste vattnen simmar de roligaste fiskarna"! Inledningsvis fick vi veta att vi på 50-talet skrattade i genomsnitt 18 min per dag medan vi idag bara skrattar 6 min per dag! Livet har mao blivit mer än dubbelt så tråkigt de senaste femti åren! Med tanke på skrattets välgörande effekt på livsgnistan borde samtidigt medellivslängden ha blivit mindre under samma period. Om det också var skratterskans uppfattning fick vi aldrig veta...

Med tanke på att de flesta önskar sig ett långt liv lät vi oss ta del av såväl skratteorin som de praktiska övningarna. De senare var roligast. Nu kan jag skratta både som en gris och som en mås. Jag kan gapflabba till synes helt utan anledning. Jag kan tillsammans med en kompis leka radiobil och samtidigt skratta så tårarna sprutar. Jag har lärt mig fnissa som en tjej och asskratta som en alfahanne bultande knytnävarna mot bröstet, till synes helt utan anledning.

Så varför riskera att din nästa fest kanske blir en avslagen och trist historia? Bjud in mig och jag kommer att skratta rakt ut, till synes helt utan anledning!

Etiketter:

Bloggtoppen.se