Rev it up
rev it up, rev it up
Push it to the top,
rev it up, rev it up
If anyone tries to hold you back,
Don't let 'em run you off the track
Give it all you got,
rev it up
Vixen, 2004
Det är väl bara att erkänna att man ibland är svag i köttet! Speciellt ifall Porsche Sverige ställer upp med 16 bilar på Scandinavian Raceway i Anderstorp med övernattning och middag på Hestravikens Wärdshus.
Vi var 31 killar och en tjej som igår på fredagen gavs möjlighet att testa allt från 911 Turbo, Carrera S Powerkit "Cup", Carrera 4 S Cabriolet, Targa S, Boxter S, Cayman S till SUV:en Cayenne Turbo och Cayenne S. Med andra ord, vi hade händer och fötter fullt sysselsatta.
Under dagen delade vi upp oss i fem grupper och fick med instruktörer träna allt från bankörning, slalomkörning på kortast tid, aktiv säkerhet, off road till landsvägskörning. Min instruktör var Patrik Sandell som är regerande juniorvärldsmästare i rally. Under varje körpass körde vi igenom samtliga modeller (OK, med undantag för off road-passet) varför man lärde känna varje modells egenskaper och egenheter rätt väl.
Tre av bilarna blev snabbt mina favoriter. Överraskande nog kom inte 911 Turbo på kortlistan trots accelerationen (3,9 sek till 100 km/tim) och fartresurserna (310 km/tim). Nej, det var 911 Carrera S Powerkit "Cup", 911 Carrera 4 S Cabriolet och Cayenne Turbo.
"Cup'en" med sportchassi, 381 hk, modifierade cylindertoppar, extra kylarpaket, luftfilterburk i kolfiber, insugningsrör i aluminium och sportavgassystem med dubbla rostfria pipor och GT3-vinge gav jag inte bort utan strid efter ett körpass. Ger bort den gör inte Porsche heller. Prislappen är på 1.2 miljoner.
Carrera 4 S Cabriolet är nog den vackraste cabrioletbilen jag vet. Äntligen har man fått till utseendet på en nercabbad 911:a med de klassiska runda lamphusen som tack och lov har kommit tillbaka. Hela bilen andas och luktar kvalitet och erbjuder en nära på oefterhärmlig prestanda. Priset då? Knappt 4000 kr/km-topphastighet.
Och så var det då Cayennen som jag tills igår haft svårt att förlika mig med. Dels pga att Porsche för mig är lika med sportvagnar och dessutom har jag inte tyckt om formgivningen. Allt detta förändrades snabbt efter att ha kört bilen på banan. Kom ihåg att bilen väger mer än 2,7 ton, har en V8 på 450 hk och toppar 270! Med hjälp av de elektroniska stödsystemen uppför sig bilen som om du satt i en 911:a. Makalös väghållning och under dagen blev bilen bara snyggare och snyggare... Samtidigt som den är en veritabel racerbil har den alla trestaviga stödsystems-förkortningar man kan tänka sig för att samtidigt vara en extrem off road-bil. ASR, ABD, TPM, PTM, PSM för att nämna några samt den fyrstaviga PASM som inte får glömmas bort!
Det är nu 23 år sedan jag sålde min 911 SC och första gången sedan dess som jag kört en 911:a. Att utvecklingen gått framåt råder inget tvivel om. Det som fascinerar mig är att Porsche ständigt kan förfina grundkonceptet i formgivningen som såg dagens ljus 1963. 44 år senare är dagens 911:a direkt igenkänningsbar med dess anfader. Släktskapet med originalet är betydande. Däremot har chassi, motorpaket, transmission och väghållning ständigt utvecklats vilket gör att det är oerhört svårt att jämföra min gamla 911:a med en av dagens.
Men på en punkt är dom helt lika. Dom framkallar samma starka ha-begär!
Etiketter: Bonusupplevelser
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home