lördag, juli 28, 2007

Up around the bend


There's a place up ahead
and I'm going just as fast
as my feet can fly.
Come away, come away if you're going,
leave the sinking ship behind.
Come on the rising wind
we're going up around the bend.

Creedence Clearwater Revival, 1970


07.00 gick starten för Kalmar Triathlon som också är officiellt SM. 422 deltagare gjorde upp om "järnmannaskapet" i detta genusneutrala arrangemang. 3,8 km simning, 18 mil cykling och ett avslutande marathon om klassiska 4,2195 mil är defacto respektingivande!

Med 18 grader i strömt vatten, en vind på 9m/sek och en maxtid på 2,15 tim är simningen troligen den största utmaningen för de flesta . Sist upp ur vattnet hade vevat i 2,45 tim men tilläts fortsätta ändå. Vädret under dagen var som sommaren i övrigt varierande med sol, moln, vind och regn.

Start- och målområdet är förlagt till Kalmars mer pittoreska och historiska kvarter, mer känt som Kattrumpan. Eftersom cykel- och löpsträckorna består av 3-varvsbanor blir också tävlingen mer publikvänlig och "tätare".

Årets "Ironman" blev Ted Ås som avverkade distanserna på nya banrekordet 8.34. Övriga har ytterligare 6,5 tim på sig att klara totaltiden om 15 tim och innan målet stängs.

Vid en jämförelse med ett triathlon ter sig ett vanligt marathonlopp som en parentes. Jag kan föreställa mig de plågor som många genomgått under dagen och fortfarande genomgår medan jag skriver detta. Det handlar om allt från ett icke oansenligt antal muskelfibrer som brustit, kramper i lår och vader till uttorkning och vanligt heligt håll.

Det är därför med lättnad jag konstaterar att såväl min kropp som mitt förstånd inte har några ambitioner att genomföra ett fullängdstriathlon!

Etiketter:

Bloggtoppen.se