lördag, juli 07, 2007

Rulltrappan


Men jag skiter i mallar
Jag skiter i konstnärsidealen
Det behövs säkert både poesi och propagandamusik
men dom får mig att känna skuld enligt den puritanska moralen
Världen är galen
om allting bara blir en förevändning att älta politik

Igår kväll skruvade Reinhold, Inger, Anni och jag med hjälp av Ola Magnell tiden tillbaka till mitten av 70-talet. Ola uppträdde på Öland i Kackelstugan. Och med tanke på låtarna men också på publikens ålder, klädstil och frisyrer blev det en nostalgisk resa till proggens tidevarv.

Textraden ovan kommer från låten Rulltrappan på LPn Höstkänning som enligt mig är Olas främsta skiva. Här finns också låtar som Vällingklockan, Fåfängs sång, Höstkänning och Pappa. Texterna andas 70-talets protest- och antiera som jag, när det begavs sig, kände mig perifert delaktig i. Det mest proggiga jag representerade var förutom att lyssna på Ola Magnell och Hoola Bandoola band att jag hade långt hår, gick i slitna träskor och fiskartröja - men vem gjorde inte det? Däremot var jag nog både lite för ung och liberal för FNL-rörelsen men det hindrade inte att flera av mina kompisar var aktiva.

Är proggen då död? Nej, den lever men har fått andra förtecken. Vad är inte dagens, och då menar jag just 070707, gigantiska megagala "Live Earth", komponerad av Al Gore, om inte en protest och ett antimanifest mot sättet hur vi alla lever på bekostnad på jordens villkor.

Men precis som 70-talets antirörelser finns det såväl en fram- och baksida med Live Earth. På pluskontot står naturligtvis budskapet som med hjälp av musik får en gigantisk genomslagskraft genom en 22-timmars manifestation. Över hundra band spelar live i nio världsstäder för 2 miljarder tittare med syftet att rädda jorden. Vad är då baksidan med detta behjärtansvärda syfte? Ja, om man nu vill hitta baksidan går det att ifrågasätta varför de flesta banden ställer upp och dessutom utan gager? Är banden och deras livsstilar representativa för budskapet eller ser dom arrangemanget som en enda världsomfattande promotionkonsert med det egna syftet att sälja sin musik? Oavsett vilket når budskapet ut och får människor världen över att reflektera och förhoppningsvis engagerade.
Själv har jag suttit bänkad framför TVn (med undantaget från en 10 km löprunda) sedan starten 10.00 och bl a lyssnat på fenomenet Genesis, som var en av 70-talets bästa progressiva rockband. Och snart spelar Metallica, Red Hot Chili Peppers och ett återförenat The Police.

Så jag protesterar inte...!

Etiketter:

Bloggtoppen.se