söndag, maj 13, 2007

Nionde budordet


Du ska hänge dig åt drömmen om en moped

Som jag nämnde i det åttonde budordet finansierade jag som 14 och 15-åring mopeddrömmen genom att mata det löpande bandet på Skånskans Kaffe med kaffeburkar. Tillsammans med Mikael Gudmundsson, som var min klasskamrat och som jag dessutom delade födelsedag med, köpte vi var sin Puch Dakota av 70-års modell som då var blå med uppsvängt avgasrör. Snacka om Florida och Zundapp KS50-dödare...

Som bekant faller inte äpplet långt från trädet. Därför är jag inte förvånad över att sonen William en längre tid har närt motsvarande drömmar. I och för sig körde han för några år sedan cross ett par säsonger på en Yamaha 80-kubikare, men det var på bana.

En av flera frågor har varit ifall det skulle bli en klass 1- eller 2-moped, scooter- eller crossmodell. Till slut bestämde han sig för en EU-moped och det skulle vara en svart Peugeot Speedfight II. Till saken hör att William är av en sen årsmodell, han fyller 15 först i december, varför han har god tid på sig innan lagboken ger sitt medgivande. Och eftersom han är en klok ung man känner han till innebörden och påföljderna av ett dolus indirectus. Däremot finns inget som hindrar att man tills december kan vårda och tråna! Sagt och gjort inhandlades den aktuella modellen förra helgen och på bilden av William kan jag se mig själv som snart 15-åring med förväntansfull blick.

Etiketter:

Bloggtoppen.se