söndag, april 08, 2007

Fjärde budordet


Du ska hedra Påskrealismen

Häromdagen lyssnade jag på P1 och en person som hade överhört två flickor på en buss. De bägge berättade om sina planer för Skärtorsdagskvällen. Den ena sa att hon skulle på fest uppklädd i något rosa. "Varför då"? undrade den andre. "Jo, men det hör du väl på namnet, skärtorsdag"! Varpå den andre svarade, "jaha, och jag som trodde att det handlade om något med kniv och att någon har skurit sig".
Varför återberättar jag detta? Jo, jag tycker att det är ett bra exempel på den historielöshet som finns bland ungdomar men också hos äldre. Det är samtidigt ett strålande exempel på hur sekulariseringen har spridit sig och världsliggjort den kristna traditionen.

Vi är mitt uppe i Påskhelgen som inte bara gett oss ett par extra välförtjänta lediga dagar men som också ställer frågan om vilken annan innebörd Påsken har för oss? Utifrån ett kristet perspektiv handlar det om att förhålla sig till realismen till Jesu död och uppståndelse. Å ena sidan känner vi alltför väl igen historier i vår nutid om summariskt genomförda rättegångar mot obekväma personer som inte heller sällan misshandlats till att erkänna påtvingade anklagelser. Å andra sidan har vi att ta hänsyn till vår uppfattning ifall Jesus anhängare verkligen hämtade kroppen och begravde den för att tre dagar senare upptäcka att kroppen är borta med förklaringen att "Jesus har uppstått från de döda".

Oavsett våra egna slutsatser så ger kristendomen oss ett villkorslöst förhållningssätt. Det är upp till var och en av oss att bestämma ifall vi vill tro eller inte!

Avslutningsvis kan jag berätta att Wille och jag besökte Göteborg i helgen och bevittnade jordnära hur Sverige vann över Argentina i Davis Cup med 4-1 .

Etiketter:

Bloggtoppen.se