söndag, mars 18, 2007

"Voffor gör du på detta viset?"

Ibland, också efter min senaste bloggtext, ställer vänner Rumpnissefrågan ”Voffor gör du på detta viset?” Det man syftar på är en uppfattning om att jag utsätter mig för onödiga risker och tänjer gränser. Själv är jag av den enkla uppfattningen att gränser är till för att utforskas. Kunskap genom erfarenhet och därmed insikt om den egna förmågan eller begränsningar gör att människan växer. Det handlar samtidigt om ens personlighet och det är som jag skriver i min profilbeskrivning att jag är nyfiken, söker gärna utmaningar efter devisen; "Att våga är att förlora fotfästet för en stund. Att inte våga är att förlora sig själv".

Nyfikenheten är en viktig ingrediens. En nyfikenhet som handlar om allt från att upptäcka vrak 40 meter under vattenytan till hoppa ut från ett plan på 3000 meters höjd. Förmodligen anser somliga att det är dumdristigt? Jag anser att dumdristighet handlar mer om att inte vara tillräckligt förberedd genom kunskap inför en uppgift. Det handlar om att kalkylera sitt risktagande och känna trygghet. Naturligtvis har jag som alla andra en spärr som säger ”nej”. Möjligtvis slår min spärr till lite senare, men dock alltid innan den kalkylerade risken blir ofördelaktig. Sen finns det oförutsedda incidenter som inte kan eller är svåra att förutse, speciellt sådana som beror på en annan person. Vid sådana händelser är erfarenhet, intuition och en portion tur välkomna.

Eftersom livet är ett enda stort äventyr kan jag se fram emot nya utmaningar, såväl små som större. Och naturligtvis, förutom att det ger nya erfarenheter hoppas jag samtidigt på att ha kul!

I veckan kom familjens biljetter till Sydafrika. Under 3 veckor, över jul och nyår, kommer vi att tillsammans med Bengt, Mona-Lisa, Christian & Frederik stilla vår nyfikenhet om detta land. Sen är det inte heller fel att Indiska Oceanen bjuder på fin dykning och att världens högsta bungy-jump om 217 m passerar vår resrutt!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

217 m , då slår väl ändock Tottes spärrar in ? Skall nogsamt följa resrutten och eventuella övertramp

18 april, 2007 21:26  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se