tisdag, maj 22, 2007

Forts. vänskap




Jag tänkte fortsätta på temat "gammal vänskap".

Befinner mig i Oslo. Anledningen är dels dotterbolagsträff men också att jag bjudit in Mark Selby att hålla ett anförande om mobil TV. Första gången jag träffade Mark var i januari 1979 då jag steg in på min nya arbetsplats Ozalid (UK) Ltd i London. I rummet brevid mitt eget kontor fanns två vildhjärnor, Mark och Robin, som förutom att vara två intelligenta och ambitiösa product managers också iklädde sig rollerna som företagets smart guys, alltid nära ett skratt och ett practical joke. Jag misstänker att jag sågs som ett intressant antroposofiskt exemplar som var värt att syna i sömmarna. När det sedan stod klart att våra likheter var fler än skillnaderna utökades vår tid tillsammans även efter arbetstid. Mark och Liz blev snabbt Annis och mina nära vänner i London. Gemensamma intressen och ömsesidig nyfikenhet lade grunden till djup vänskap. Liz och Anni är lika gamla, Mark och jag delar förutom musiksmak också intresse för jobb, fritid och utmaningar. Tack vare våra jobb men också tack vare våra övriga gemensamma nämnare har vi kunnat hålla och utveckla kontakten även efter tiden i London.

Det lustiga är att vi nu 28 år senare fortfarande skuggar varandra i våra professioner. Mark jobbar som VP inom Nokia och är en global auktoritet inom mobil multimedia med världen som arbetsfält. Mark är den enda personen jag känner som har guldkort hos tre flygbolag och som har två pass vilka är ihophäftade eftersom det första fulla passet innehåller giltiga viseringar. Hans kolleger och affärsbekanta idag skulle bara veta vilken spjuver han var för 30 år sedan! Men eftersom ränderna sällan helt försvinner är Mark trots några extrakilon lätt att känna igen även idag! I en intervju tidigare i år med en svensk facktidning blev han beskriven som vore tagen ur en Charles Dickens novell...!

Kvällen spenderades tillsammans på Ekeberg Restaurang som ligger högt på en södersluttning med en makalös utsikt över Oslo och hamninloppet. Behöver jag säga att 6-rätters menyn och dryck smakade bra?

Etiketter:

Bloggtoppen.se