söndag, juni 24, 2007

Leffes leksak


Leffe kom förbi med sin senaste i raden av leksaker, en sjätte generationens Corvette Z6. I standardutförande kommer den med 404 hk. Leffe tyckte det var lite klent varför han lät Vette Småland i Grönskåra komplettera med kompressor, nytt avgassystem, sänkningssats, nya fälgar, däck och annat av livets väsentligheter.

Iväg till TS Motorsport i Åstorp för test i deras bromsbänk. Resultatet har blivit en potent sportvagn med gigantiskt vrid. Med E85 (85% etanol och 15% bensin) utvecklar den 658,4 hk. Redan vid 2500 varv är vridmomentet mer än 600 nm och dryga 745 som mest! Topphastigheten är ett stycke över 300 strecket.

Hur uppför den sig då på vägen? Eftersom den inte är 4-hjulsdriven utan driver traditionellt på bakhjulen är rätt däck och hjulupphängning avgörande för att få ner all kraft i backen. Nu testades bilen på landsväg varför jag inte kan svara på ifall den skulle fortsätta spinna bakhjulen ifall vi hunnit växla från 3:an till 4:an... Säga vad man vill men jag skänkte en tacksamhetens tanke till stolstillverkaren för att stoppningen höll mig kvar i kupén! Jag kunde inte heller undgå att jämföra bilens prestanda med min gamla Porsche 911SC som jag körde i början av 80-talet. Snacka om en hare och sköldpadda!

Etiketter:

Bloggtoppen.se