söndag, juni 11, 2006

Garmin Forerunner 305 - Storebror ser dig...!

Att springa 3-4 mil i veckan kräver ett mål och inspiration. Målet i år är Berlin Marathon i september och inspiration får jag bl a av min senaste leksak, ett satellitbaserat löpar-instrument. Forerunner 305 är inte mycket större än en armbandskronograf, men desto roligare. Gemensamt med övriga pulsklockor hållen den reda på pulsfrekvens men därmed slutar likheterna. Tack vare satellitchippet, som håller högre noggrannhet än 10 m, får du hastighet och sträcka. När man sprungit klart kan man plotta ut sträckan på exempelvis Earth Google och få en en samlad analys utmed löprundan. Den virtuelle löparkompisen håller dig sällskap och triggar dig till nya prestationer. På tal om höjder ger den också topografisk höjdskillnad. Allt förpackat på ett smakfullt sätt för dryga 3.000:-.

Bilderna visar min dryga 10 km långa löparrunda som jag alternerar med en 15 km lång träningsrunda samt tabellvärden som jag förutbestämt ska mätas. Vem sa att det är tråkigt att springa...?

Som en test satte jag instrumentet på mina bägge döttrar under deras två senaste fälttävlingar. Det var intressant att efteråt se deras hjärtfrekvens innan start och under loppet såväl innan hinder som efter hoppat hinder. Speciellt intressant blev det då Olivia fick ett stopp på ett hinder. Hjärtfrekvensen inför hindret låg på 160 slag/min. Då hon fick stoppet och gjorde ny anridning toppade hjärtat med 196 slag/min för att efter hindret gå tillbaka till ca 160. Skulle vilja testa och sätta pulsbandet på hästen nästa gång.

Etiketter:

Bloggtoppen.se