måndag, mars 13, 2006

Fälttävlan - hästsportens Formula 1

Tänk dig att du står i stigbyglar på ett 550 kg tungt djur vars fyra ben i galopp tar dig över kuperad terräng och fasta hinder. Trots att djuret är tränad för uppgiften är den utrustad med instinkter och en vilja som inte alltid är förutsägelsebara. Adrenalinet pumpar i dina vener och du kommer på dig själv med att skratta såväl högt som för dig själv i ren upphetsning. Det jag pratar om är terrängprovet i fälttävlan. Efter att ha följt mina bägge döttrar runt södra och mellersta Sveriges fälttävlansbanor och själv ridit i fem år bestämde jag mig för att ta licensen förra sommaren. Ett beslut som jag inte ångrar. Därmed fick min äldsta dotter konkurrens om Riffe som är en av våra tre hästar. Min första tävling som debutant var i ett huntingevent i Örebro hösten -05. Trots att regnet öste ner under den 30 mil långa transporten och fortsatte hela helgen med följd av att hinderbanan formligen badade i vatten och att terrängen var sur genomfördes tävlingen med idel glada deltagare. Av 20-talet startande kom jag in på en 15:e plats och min målsättning att inte komma sist infriades. I kontrast till restid och inte sällan övernattning för såväl ryttare som häst står den effektiva och faktiska tid du sitter på hästryggen under en tävling. Fälttävlans tre moment dressyr, banhoppning och terrängprov utförs på sammanlagt omkring 10-15 minuter. Vi pratar mao om en livsstil!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Stocholm, NY och Berlin
när får vi tid att dricka vin ?
Nu vi tränar för Paris
avotre sante´är min devis !

18 oktober, 2006 22:25  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se