lördag, april 08, 2006

Att skapa trender

Har alltid undrat vad och vem det är som styr vårt mode. Är tillräckligt gammal för att komma ihåg V-jeansen. Vem gjorde världen otjänsten att skapa dessa och dessutom fick västvärldens alla tonåringar att bära dem en säsong? Tack och lov har ingen kommit på idén att få Britney Spears eller Madonna att upptäcka dem på nytt. Om nu V-jeansen kom till av ett misstag står jag själv med risken att vara upphovsmakare till ett nytt mode, nämligen att bära udda skor. Om "bra mode" kännetecknas av att kunna sprida glädje och att få omgivningen att omvärdera bärarens personligheten, ja då är jag övertygad om att ha skapat 2006-års mest flexibla och billigaste mode.

Torsdagen började som vanligt. Klockan 07.00 stoppade jag ner fötterna i ett av den långa raden par skor som härskar i hallen. Sätter mig i bilen för att köra den dryga timmen till kontoret. I vanlig ordning tvingas jag av att swappa mellan radiokanalerna varje gång BWO, Carola, Sebastian, James Blunt et.al. slår an första ackordet vilket tyvärr sker allt för ofta. Väl på parkeringen och fortfarande ovetandes om anledningen till den kommande uppståndelsen sätter jag först ner vänsterfoten utanför bildörren. Därpå följde högerfoten och den omedelbara känslan av panik. En loofer och en seglardojja! Bägge bruna och hyffsat snygga var för sig men mycket omaka tillsammans!
Det var för tidigt för att åka till en skoaffär och för långt för att åka hem. Med såväl en självklarhet som självförtroende klev jag in på kontoret. Med skorna på skrivbordet stod det "medvetet skoval" skrivet på pannan. Det hela utvecklade sig till en intressant dag med många nya kontakter och ett glatt samtalsämne. Tänk att så lite kan sprida så mycket glädje! Samtidigt upptäckte vi det fräcka i tanken att kunna kombinera sin skoarsenal i ett till synes oändligt antal varianter. Jag blir då inte förvånad ifall mina arbetskamrater hjälper mig att sprida vårens och sommarens heta skomode. En ny trend är skapad!

Etiketter:

Bloggtoppen.se