fredag, april 28, 2006

Deep Purple & Journey

Har biljett till Sweden Rock Festival den 8 juni för att se och lyssna till två band som jag vuxit upp med, Deep Purple och Journey. Julen 1971 önskade jag mig LP-skivan "Fireball" med den engelska hårdrocksgruppen Deep Purple. Måste erkänna att anledningen i huvudsak inte berodde på min övertygelse om bandets storhet utan snarare av ett gryende intresse av hårdrocksgenren. Titelspåret "Fireball" och spåren av "Anyone's Daughter" har gått varma genom åren. Ska bli kul att se Ian Gillan, Roger Glover och Steve Morse svetta fram klassikerna.
Fyra år senare, 1975, upptäckte jag Journey och deras debutskiva med samma namn. Dom representerade något nytt, kombinationen mellan hård och melodisk rock. Journey är också ett bra exempel på band som klarat av att utveckla sin musik genom åren utan att ha förlorat sin egenart. Så det är inte utan förväntan som jag ser fram emot den 8:e. Frågan som återstår är hur jag ska smälta in bland den övriga konsertpubliken. Jag kommer nämligen inte i spandexbyxor...!

Etiketter:

Bloggtoppen.se