fredag, februari 13, 2009

Förberedelser inför Boston Marathon

It's a long way home
Trying to retrace your steps
All too easy to forget
Just which way to go
It's a long way home

Vanessa Williams, 1994






Träningen inför Bostonmaran pågår trots kyla, snö, regn och mörker. Bilden från i söndags utgör dock ett undantag då solen faktiskt visade sig. Vad däremot bilden inte skvallrar om är att jag sprang in i en kraftig hagelskur. Träningen sker mao under skiftande förhållanden. Eftersom det oftast blir på kvällstid som jag springer har jag utrustad mig med reflexväst, benreflexer samt en liten cykellampa som jag fäst i en dragkedjelöpare på byxorna. Det gäller att synas ordentligt.

Som löpare på asfalt springer jag mot trafiken. Rätt eller fel? Lagen är luddig och ger utrymme för tolkning. Den säger att den som färdas fortare än gångfart ska använda sig av högertrafik. Men det finns ett tillägg i Trafikförordningen: ”om det är lämpligare”. Så av ren självbevarelse väljer jag definiera mig som "gående".

Många av mina "medtrafikanter" gör en helt annan tolkning eller har en väldigt tydlig uppfattning om vad som är rätt och fel. Jag tänker speciellt på en busschaufför jag ofta möter som med viftande armar och en mun som gapar något som jag av naturliga skäl inte kan höra menar att jag springer på fel sida av vägen. Men så finns det också många andra som gärna väntar ett par extra sekunder för att jag ska kunna korsa ett vägskäl utan att behöva stanna upp. Sånt beteende belönas med en uppskattad hälsning!

Jag försöker springa varannan dag. På vardagar blir det 10km och på helgen ett längre pass om minst 15km. Tillräckligt eller ej så passar det mig rätt bra.

Det är nu 66 dagar kvar tills loppet och får man vara fri från förkylningar och andra skador bör jag vara i hyfsad form inför loppet som går den 20 april.

Etiketter:

Bloggtoppen.se